W ciągu ostatnich 30 lat internet stał się nierozerwalną częścią naszego życia prywatnego i zawodowego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym działaniem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.
Jak dobrać najodpowiedniejszą domenę internetową dla Twojej strony?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma mieć zastosowanie w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla firmy musimy mieć pewność, że jest stosowna do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, bo jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w wynikach wyszukiwania, niełatwo będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasz biznes działa tylko na obszarze Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, kalisz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować także inne interesujące je domeny państwowe, np. .pt (Portugalia), .ru (Rosja) czy .cz (Czechy), jeśli kierują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są również rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .blog, .gov, .org.
Dobrze przeanalizuj też nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze zapewne dobór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, warto wykorzystać ją jako nazwę główną domeny, a jeżeli nie, to powinniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z ofertą firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe powiązane z danym sektorem gospodarki i poszukajmy ciekawych skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie funkcjonuje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo konfliktów sądowych z konkurencją.